Velvet Assassin

9 iunie 2009


Velvet Assassin
Producător: Replay Studios
Distribuitor: SouthPeak Games
Platformă: PC
Gen: Action
Data lansării: 30-Apr-2009
Website: Vizitează
PC recomandat: Core 2 Duo, 1GB Ram, 512MB Video Card

Cu toate că până acum am văzut numeroase jocuri ce au avut ca punct de plecare cele două războaie mondiale, producătorii tot nu se lasă păgubaşi. Pentru unii e semn rău, pentru alții e chiar de bine, mai ales dacă sunt şi pasionați de acea perioadă.

Majoritatea acestor titluri se încadrează fie în categoria FPS-urilor, fie în cea a strategiilor, celelalte genuri fiind slab reprezentate. Prin urmare, nu mică mi-a fost mirarea când am dat peste un “World War 2 Stealth Action”, pe numele său Velvet Assassin, ce doreşte să ne introducă în lumea spionajului din acea perioadă.

Prototipul femeii spion

Studiourile germane Replay s-au inspirat din povestea reală a lui Violette Szabo, o englezoaică ce și-a pus în primejdie viața activând ca spion pe teritoriul nazist, fiind într-un final decorată pentru merite deosebite. Aşa că nu a fost nevoie de mai mult pentru a născoci o eroină (cu numele schimbat în Violette Summer) care să îmbine agilitatea lui Garret, eroul din seria Thief, cu abordarea mai tehnologizată a lui Sam Fisher din seria Splinter Cell.

Povestea este prezentată prin flashback-uri, o metodă deopotrivă interesantă, dar și una care poate crea confuzii dacă nu e folosită așa cum se cuvine. În cazul de față, ea oferă atmosferei un feeling unic.

Protagonista se află pe patul de spital și își aduce aminte (chiar visează) ce s-a întâmplat înainte ca ea să ajungă în acea stare. Astfel, fiecare misiune (mai puțin ultima), este văzută ca o amintire vagă. Din când în când, niște viziuni o ajută să desluşească mai multe detalii, ducând astfel jocul uneori în sfera irealului.

Deși povestea în sine nu spune mare lucru, iar misiunile nu prea au legătură între ele, neexistând o continuitate clară, nu se poate spune că elementele narative nu se îmbină decent. Sunt niște amintiri, iar faptul că acestea mai sar peste niște explicații sau zile nu afectează atmosfera per ansamblu.

Furișează-te și scoate cuțitul

Trecând peste partea narativă care nu ne prea întrerupe de la îndeletnicirea principală, ajungem la stealth și la tot ceea ce implică acest lucru. În primul rând, eroina noastră nu prea e bună de nimic fără întuneric. Spliter Cell ne-a demonstrat că te poți furișa și ziua în amiaza mare, dar se pare că Violette nu excelează la acest capitol. În schimb, umbra e cea mai bună prietenă ei, iar în majoritatea cazurilor aceasta te apără de ochii vigilenţi ai inamicilor cât se poate de bine.

Spre deosebire de alte titluri ale genului, Velvet Assassin e structurat astfel încât să omori un număr considerabil de adversari, nu să-i cruți și să treci mai departe. De ce? Din două motive. Primul este că de multe ori ai nevoie de o cheie pentru o anumită ușă și nu știi care dintre gărzi o are, iar al doilea pentru că e mai ușor de trecut în multe situații dacă elimini patrulele rând pe rând, făcând curat în zonele înțesate de acestea.

Asta nu ar fi neapărat o problemă, ura lui Violette pentru germani e de înțeles, luând în calcul la ce scene a asistat şi prin ce a trecut, dar ar fi fost frumos să existe și posibilitatea de a asasina doar un număr minim de germani, pentru a ne mândri și noi cu abilitățile noastre de spioni.

Măcar putem fi mulțumiți că metodele de asasinare sunt variate și bine realizate la nivel de animații. Ca mod standard, îî omorâm furișându-ne pe la spate și înfigându-le cuțitul în diverse părți ale corpului (aici sunt niște animații artistice, cu mișcări rapide, ferme și precise). Sunt însă și alte metode de a face același lucru fără a ne păta de sânge. Cel mai frumos e când 2-3 gărzi se adună la un loc după rutinele de patrulare. Dacă unul dintre ei are o grenadă la cingătoare, o putem activa la momentul potrivit și aceasta îi va spulbera pe toți. Pe lângă asta, gărzile mai pot fi incendiate, electrocutate, otrăvite sau aruncate-n aer, depinde de ce avem la dispoziție în jurul nostru.

Fiind un joc bazat pe stealth, sistemul de tragere cu cele câteva arme de foc nu este tocmai cel mai bun posibil. Nu e neapărat un dezastru, însă necesită atenție sporită.Violette e fragilă și în general e bine să se încerce eliminarea prin headshot când ținta e staționară, asta pentru că atunci când fug, gărzile sunt foarte greu de nimerit. Iar după ce un inamic a murit, așteptăm în umbră ca alții să vină, să caute și la un moment dat să se oprească, lăsând loc momentului oportun de a trage. Această metodă funcționează în majoritatea situațiilor, dar sunt și câteva unde e necesară o luptă clasică, în lumină, moment în care jocul poate să fie destul de stresant dacă ne prinde cu un tip de pistol cu care e aproape imposibil de țintit.

De ce spun că „ne prinde”? Pentru că nu putem folosi decât armele pe care le găsim în dulapuri, neexistând posibilitatea de a le utiliza pe cele aruncate pe jos. E drept că-n dulapuri găsim modele variate de arme, dar nu neapărat ce dorim. E un mod de înclina jocul spre stealth și nu spre shooting, lucru de care nu am de ce să mă plâng, în afara câtorva mici excepții în care ar fi fost bine să fie ceva mai multă muniţie (în general se găsesc doar câteva gloanțe).



Ca tipuri de arme avem un pistol cu amortizor care e foarte util atunci când avem muniţie pentru el, fiind perfect pentru headshot-uri în camere izolate, dar luminate intens. Mai este unul de tip vechi care mi s-a părut inutil, un shotgun "cu greutate”, o pușcă cu lunetă foarte eficientă atunci când e nevoie de ea și o mitralieră destul de precisă, cu suficiente gloanțe de adunat, pe care o vom folosi spre finalul jocului. Per total, puteți considera că jucați un FPS pe Very Hard, unde muriți rapid, iar inamicii sunt rezistenți. Senzația e aceeași.

Soarta războiului pe mâna unei femei

Cu toate că misiunile lui Violette nu au anvergura unei operaţiuni ample pe front, impactul asupra germanilor nu este de neglijat. Printre diverse asasinări ale unor lideri naziști vom avea de îndeplinit și alte sarcini, cum ar fi montarea de explozibili într-un buncăr, într-un hangar cu substanțe toxice, semnalizarea unui punct de bombardare pentru avioanele aliate, salvarea unor cetățeni, precum și misiuni secundare ce trebuie descoperite „din mers”.

Din când în când, după o nouă “năzbâtie”, Violette va trebui să fugă contra cronometru pentru a scăpa cu viață, în general de explozii și inamici în stare de alertă. Aceste momente pot fi stresante, dar au și o parte bună, atmosfera fiind bine realizată şi dând senzația că într-adevăr fugi mâncând pământul ca să scapi cu viață.

Alte momente sunt chiar liniștite, mai ales când trebuie să facem pe lunetistul, dar și atunci când ne deghizăm în soldat nazist, singurul moment unde Violette poate să meargă normal prin lumină, fără să-i fie teamă de altceva decât de o apropiere prea mare de gărzi, care şi-ar da seama că foloseşte o deghizare. Un alt element de îmbrăcăminte (dacă i se poate spune așa) este masca de gaze, pe care o vom folosi în zonele unde gazele emanate de varii surse impun purtarea acesteia.

Cu toate că Violette pare profesionistă în ceea ce face, ea mai are totuşi de învățat. Producătorii au născocit un sistem de îmbunătăţire a abilităţilor protagonistei, bazat pe experiența pe care o primim de-a lungul jocului. Ca opţiuni, avem în primul rând rezistența ei. Deoarece la început moare foarte repede, adâugându-i câteva stele în această disciplină, Violette devine ceva mai sigură pe sine în situațiile tensionate. Apoi ar fi viteza cu care se furișează. Utilitatea acesteia este însă discutabilă, fiindcă deşi este nevoie de o viteză mai mare, patrularea gărzilor este scriptată în așa fel încât eroina să aibă timp să ajungă unde dorește când acestea nu se uită unde trebuie.

Cea din urmă opţiune este utilizarea morfinei. În Velvet Assassin, morfina nu are efectele din realitate, ci o duce pe Violette într-o stare de transă, în care aceasta se deplasează mai repede decât inamicii împietriți. Însă pe cât de frumos arată vizual, pe atât de inutilă este prelungirea duratei acestor transe. Cât avem de început ajunge, deoarece atunci când omorâm un inamic în „morphine mode" anulăm şi efectul respectiv, lăsându-ne vulnerabili.

De aceea, morfina trebuie folosită atunci când sunt două gărzi în lumină. Pe una o omorâm cum putem, iar pentru a doua folosim seringa cu morfină ( Violette poate lua cu ea doar o seringă, însă acestea mai pot fi găsite prin niveluri).

Ce mi s-a părut foarte inconsistent a fost AI-ul, foarte bun câteodată, dar care dă rateuri groaznice nu de puține ori. Problema vine de la zonele cu umbre, unde gărzile uneori par că nu au scripturi exacte care să dicteze când te văd și când nu. În mod normal, nu te văd în umbre, dar dacă e alertă, depinde doar de noroc dacă te zăresc.

E ciudat, pentru că inamicii te pot depista în zone întunecate complet, unde ar fi imposibil să te vadă indiferent dacă ești sau nu căutat, dar sunt și zone mai luminoase unde se întâmplă exact invers, totul depinzând doar de noroc. Iar dacă te depistează când stai ascuns, load-ul e inevitabil. Noroc că se face instant, iar checkpoint-uri sunt destule, în afară de câteva zone mai lungi care trebuie reluate dintr-un punct mai depărtat.

În schimb, dacă de exemplu lăsăm cadavrul unui inamic „la vedere”, ceilalți vor da alarma când îl descoperă. În acest caz, ofiţerii sunt foarte simpatici, fluierând ca disperații când văd ceva în neregulă sau mai ales pe Violette, fugind în același timp după ajutoare.


Însă cu toate că par destul de naturali în mișcări și rutine, inamicii au niște rute fixe de patrulare pe care nu le schimbă. Lucru care poate fi exploatat foarte uşor, mai ales în zonele aglomerate. Ar fi fost interesant dacă patrulele ar fi avut mai multe rute, sau măcar nişte evenimente care să întrerupă rutina (o pauză neplanificată pentru fumat de exemplu), mai ales că nu sunt prea multe moduri de a ajunge la destinație, de multe ori fiind chiar o singură cale.

E drept că mai sunt zone opționale cu misiuni secundare, dar în drumul spre obiectivul principal de obicei nu avem prea multe opțiuni la dispoziţie. Iar acest lucru, împreună cu faptul că totul e extrem de scriptat, ne obligă să jucăm după cum ne cântă producătorii, nu neapărat cum ne-am dori noi.

Atmosferă de top

La fel de bine însă, designerii au depus ceva eforturi în realizarea lumii din Velvet Assassin. Fiecare hartă e lucrată, are detalii, fiind exact ce ne-am aștepta de la zonele unde se petrece acțiunea. Vom ajunge chiar lângă (și sub) celebra catedrală Notre-Dame din Paris, de unde se vede Turnul Eiffel în depărtare, în veșnica ceață și în abundență de roșu.

La nivel artistic jocul excelează, folosind o iluminare ciudată, ireală, dar de efect. Din păcate, sunt câteva zone unde texturile sunt chiar urâte, una din acestea fiind însăși catedrala Notre-Dame, care de la distanță se prezintă magnific, dar de aproape arată banal. Ciudat, având în vedere că trecem exact pe lângă ea și tot ce e împrejurul ei este texturat cum trebuie.

În afară de direcția artistică, jocul obţine puncte şi la capitolul umbre. Era de așteptat, dar nu ar fi fost exclus să avem parte de niște umbre de doi lei. Singura dezamăgire aici este că nu putem distruge sursele artificiale de lumină, în afara celor care sunt clar marcate pentru acest lucru. Ar fi fost un element care ar fi adus un plus de dinamism gameplay-ului şi ar fi sporit şi realismul. Un alt lucru care nu mi-a plăcut e că inamicii au doar 3-4 modele care se repetă la nesfârşit şi la un moment dat ajungi să crezi că lupţi în Războiul Clonelor.

Partea sonoră în schimb este inspirată, pornind de la vocea sexy a protagonistei și până la naziștii ce vorbesc în germană, fiind „subtitrați” în engleză când poartă discuții. Mai amuzant e că atunci când strigă după Violette nu avem parte de subtitrări, ceea ce e de bine, fiindcă fugim și noi de gura lor, orice ar ieși din ea. Pe lângă nemți vom întâlni și niște personaje care vorbesc fluent franceza, iar combinarea acestor trei limbi este cât se poate de binevenită într-o industrie unde totul e pe engleză, indiferent de nație, iar ca voci se pot distinge aceeiași actori la 30 de jocuri dintr-un an.

Când situația e liniștită, muzica e compusă în așa fel încât să dea o stare de calm, însă nu excesiv, pentru a nu uita unde suntem și ce trebuie să facem. În momentele tensionate ea devine gravă, dură, iar melodiile folosite pentru o anumită misiune mi s-au părut îndrăzneț plasate într-un astfel de joc. Şi pe lângă muzică mai sunt și micile detalii care oferă un plus atmosferei, cum ar fi fluierăturile gărzilor sau încercările nereușite ale acestora de a cânta.

Ia mai pune-ți pofta-n cui!

Velvet Assassin mi-a provocat o nostalgie care mă îndreaptă spre instalarea lui THIEF: DEADLY SHADOWS și a Splinter Cell-urilor. Fiindcă spre deosebire de aceste jocuri, aici e vorba doar de un titlu care mă face să poftesc la ceva mai bun.

Însă chiar dacă nu se va număra printre “greii” genului stealth, Velvet Assassin își face treaba decent. Trecând peste niște minusuri evidente, e un titlu de weekend cât se poate de OK. Doar să aveți răbdare primele minute, cât vă va lua să vă acomodaţi cu stilul de joc.




Call of Duty: Black Ops II

Posted by Xtrem
06.09.2012

BATMAN: ARKHAM CITY

Posted by Xtrem
06.09.2012

DIABLO III

Posted by Xtrem
07.09.2012

HITMAN

Posted by Xtrem
06.09.2012

NFS Most Wanted

Posted by Xtrem
06.09.2012