Literatura din copilărie mi-a format afinitatea pentru RPG-uri, un gen care formulează relaţii complexe cu personaje pentru care eroul joacă un rol maleabil; o carte în care iei decizii ce îţi vor afecta destinul în căi dintre cele mai interesante. Un fel de Choose Your Own Adventure în care datul paginii e înlocuit cu lupte tactice influenţate la rândul lor de rolul pe care ţi l-ai ales.
Acum vreo trei ani am aflat despre seria A Song of Ice and Fire şi am regăsit interacţiunea volatilă între personaje complexe pe care o apreciasem în copilărie citind Tuf Voyaging şi Nightflyers (scrise tot de George Raymond Richard Martin), adeseori amalgamuri de calităţi şi defecte ilustrate prin comportamente care te fac să te întrebi dacă urăşti sau iubeşti personajul în cauză.
Serialul Game of Thrones e o ecranizare, cred eu, foarte vie şi dinamică, dar mult mai zgârcită în detalii, scară a evenimentelor şi poveşti secundare decât materialul-sursă, ce are avantajul că îşi permite, datorită spaţiului vast de descriere de care se bucură literatura, să fie adeseori împestriţat cu evenimente de fundal sau care preced acţiunea „timpului prezent” din serie.
Aşadar, se poate spune că titlul de faţă are un standard foarte înalt de respectat, dar se mai poate spune că, precum majoritatea jocurilor care vin pe marginea vreunei licenţe artistice cu greutate, eşuează lamentabil în privinţa elementelor fundamentale. Ironic sau nu, niciunul dintre acestea nu e povestea.
RPG-ul Game of Thrones are pe hârtie multe elemente cu care să construiască o aventură epică. Colaborarea dintre Cyanide şi George R. R. Martin se vede, fiindcă povestea are o structură deosebită şi un număr de personaje memorabile – putem împărţi firul narativ în două şiruri care se întrepătrund alternativ. În primul din ele, eşti Mors Wesford, ranger în slujba Night’s Watch-ului, iar în cel de-al doilea, eşti Alester Sarwyck, mic nobil şi preot al lui R’hllor care se întoarce acasă în Riverspring după moartea tatălui pentru a pune lucrurile pe căprării.
Fiecare dintre cele două poveşti are trăsături aparte, atât ca gameplay, cât şi stil narativ. Dacă în povestea lui Wesford explorezi Nordul şi încerci să protejezi o fată de o armată angajată de un impostor, alternând luptele în spaţii deschise cu explorări subterane prin catacombele unui bordel, Alester are parte de ceva mai multă fineţe şi vorbărie politică: misiunea centrală constă în obţinerea favorului Reginei, în detrimentul bastardului care încearcă să-ţi fure Riverspring-ul de sub picioare.
Trebuie spus că povestea jocului e cu mult peste cea din RPG-urile standard: personajele, fie ele şi secundare, au motivaţii bine argumentate. Lucrurile sunt frumos descrise, prin dialogurile complexe şi descriptive, cu mistere ce se dezvăluie şi intrigi ca nişte pânze de păianjen atât în miezul Red Keep-ului, cât şi în Nordul îngheţat.
Deşi cele două dimensiuni narative sunt separate de trei luni pe axa timpului, modul în care se întrepătrund şi surpriza de final sunt bine legate şi demonstraţia stă în picioare. În acelaşi timp, situaţiile morale în care eşti pus să iei decizii sunt de efect şi, aparent, acel sistem de acţiuni şi consecinţe pe care îl cerşesc frenetic fanii RPG-urilor mai vechi de ani de zile e acolo.
Cum spuneam, pe hârtie Game of Thrones e cel mai bun lucru care s-a întâmplat de la Baldur’s Gate 2 încoace. Dar apoi, aveţi de-a face cu Game of Thrones jocul, nu scenariul. Şi aici lucrurile încep să se scârţâie în cel mai trist mod posibil.
În primul rând, Game of Thrones e un RPG cu o mecanică de luptă îngrozitor de simplistă, indiferent de ce clasă ai alege. Pentru a ajunge la liniile de dialog şi avansa povestea interesantă trebuie să rezişti candid în faţa unui joc de acţiuni şi răspunsuri care dincolo de tot briz-brizul orbitează în jurul unei succesiuni cretine şi repetitive de disable/bleed/multiply.
Există o sinergie în abilităţi – în sensul în care eşti încurajat de condiţionarea unui efect bonus de genul „ţinta trebuie să sângereze pentru damage dublu”, dar vei ajunge să repeţi succesiunea ideală până la loc comanda. După 400 de inamici şi achievement-ul aferent, e cea mai obositoare rutină de măcel pe care am văzut-o în vreun RPG.
Apoi, avansarea în nivel şi „personalizarea” protagoniştilor e destul de redundantă, pentru că în cele din urmă oricum ajungi să ai toate abilităţile din arborele clasei alese. Distribui puncte între atribute, sigur, dar vei alege mai mult ca sigur tipul de armură/armele specifice clasei pentru că în aceste categorii primeşti două puncte la preţ de unul, ceea ce descurajează combinaţiile atipice. E un cerc vicios – gameplay-ul simplist îţi reduce opţiunile la un avans eficient uşor de intuit care la rândul lui încurajează un gameplay simplist şi repetitiv.
Pe lângă lupte şi explorarea intrigilor prin dialoguri, există secţiuni în care joci fie cu dulăul lui Mors (prin ochii căruia poţi „vedea” mirosul pe care îl lasă în urmă personaje legate de quest-uri, descoperi secrete sau anihila duşmani izolaţi) fie cu diverşi aliaţi care ţi se alătură temporar şi vin cu un pachet propriu de abilităţi.
Din nou, aceste abilităţi au efecte destul de limitate, iar succesiunea lor va fi similară cu rezultatele pe care le urmăriţi din skill-urile proprii. Trebuie spus că toate personajele folosesc acelaşi tip de resursă pentru abilităţi, energia, dar nu poţi echipa decât personajul principal. Obiectele care nu ţi se potrivesc vor fi vândute, iar loot-ul din joc e destul de zgârcit şi ciudat distribuit.
Ceea ce e păcat, pentru că modelele armurilor arată destul de bine, dar sunt puţine la număr, la care se adaugă un inventar limitat, bani puţini şi dimensiunea modestă a jocului ce nu creează o paletă de evoluţie a echipamentului. Rezultatul fiind că a doua armură pe care o pui pe tine s-ar putea să fie şi cea în care termini jocul.
Experienţa mai e subminată şi de inconsistenţa în voice acting şi modelare. Unele lucruri – cum ar fi elemente de decor individuale, armuri, modele de personaje sunt net superioare mediei. Doi actori şi-au împrumutat asemănarea estetică şi vocile pentru joc (este vorba despre James Cosmo – Jeor Mormont şi Conleth Hill – Lordul Varys), dar în afară de personajele respective şi alte două-trei, voice acting-ul, animaţiile faciale şi expresivitatea ar fi fost demodate chiar şi acum şase ani de zile.
De fapt, prezentarea generală are o serie de probleme serioase – gameplay-ul e destul de greoi, navigarea prin inventar e destul de incomodă şi rigidă, level design-ul e limitat şi adeseori dă impresia de „cutie” pe care nu şi-o doreşte nimeni într-o lume, chipurile, explorabilă, şi e alcătuit din instanţe foarte înghesuite. Animaţiile de luptă sunt limitate, uneori ridicole şi multe atacuri nu fac contact, deşi au efecte de genul knockback.
E destul de caraghios să-ţi vezi eroul cum loveşte în gol cu ciocanul pentru ca un duşman aflat la patru metri mai la stânga să cadă pe spate ca lovit de trăznet. Sigur, putem ierta coliziunea imperfectă în convenţia unui RPG cu mecanici mai abstracte, dar aici vorbim de o lume 3D văzută dintr-o perspectivă 3rd person în care înlănţuirea de acţiuni e foarte disparată şi nenaturală. De exemplu, trimiterea câinelui să imobilizeze un inamic va porni o animaţie „teleportată” într-un lanţ de alte acţiuni.
Nu-mi fac iluzii că aş fi un om răbdător sau cine ştie ce exemplu de entuziasm şi atitudine proactivă când vine vorba de experienţe neplăcute. Nu aş fi terminat Game of Thrones dacă nu ar fi trebuit să o fac. La final, povestea bine închegată (deşi lentă şi din unele puncte de vedere prea stufoasă pentru câtă substanţă are, în fond) m-a ţinut treaz prin cele 15 capitole de joc, cu o durată de vreo 8-9 ore (în condiţiile în care ascultaţi dramele fiecărui NPC). Însă în ciuda celor mai bune intenţii şi – mă simt nevoit să subliniez – rezultate narative, Game of Thrones e un RPG mediocru, o platformă cu handicapuri prea multe şi transparente pentru a reuşi să-şi atingă potenţialul.
E nevoie de multă răbdare, curiozitate şi dedicare universului A Song of Ice and Fire ca să treci peste toate problemele care subminează acest titlu şi să te bucuri de singura lui calitate: povestea. Poate că unii fani vor simţi că merită efortul, dar restul jucătorilor de RPG-uri cu vreo pretenţie de calitate vor vrea să ocolească acest tie-in dezamăgitor.
0
comentarii
Trimiteți un comentariu
Blog Archive
TAG
Games
Pc
Oldies
Review
News
PS3
XBOX 360
Shooter
Gadget
Action
Social
Performance
Racing
Strategy
Adventure
Asus
Android
RPG
Screenshots
Sports
Assassin's Creed 3
Medal of Honor: Warfighter
PSP
Ubisoft
Wii
smartphone
Absolution
Battlefield 3
Căști
DLC
Electronic Arts
Hitman
Intel
Logitech
Multiplayer
SEGA
Samsung
Software
Apple
Battlefield 4
Bethesda
Call of Duty
Call of Duty: Black Ops 2
Cele mai tari jocuri 2011
Command and Conquer
Creative Assembly
Facebook
Frank Gibeau
GTX660 TI-DC2T-2GD5
Ghost
Hitman: Absolution
Jocuri PC 2011
Jocuri PS3 2011
Jocuri Xbox 2011
Laptopuri
Microsoft
Modern Warfare 3
Nokia
Razer
Review jocuri 2011
Rock
Simulator
Steam
Televizor
Total War: Rome II
VGA
gamescom 2012
iPad
iPhone
jocuri
system requirements
2013
2K Games
32ES5500
: Photoshop CS6 Beta
Activision
Adobe Photoshop CS6
Adobe Photoshop CS6 Extended
Ainol
Alex Hutchinson
Arkane
Assassin
Assassin's Creed Revelations
Asus ROG TYTAN CG8890
Ativ S
Ativ S Windows 8
Avengers Initiative
BMW
Batman: Arkham City
Battlefield 3: Armored Kill
Big Picture
BitFenix
Blade 2
Blizzard
Borderlands 2
Bound in Blood
Browser Chrome 16
Browser Firefox 9
Browser Mozilla
Butch Cassidy
CM Storm
Call of Duty: Black Ops
Call of Juarez: Gunslinger
Capcom
Carcasa
Ceres 400
Cerinţe de sistem
Chrome 16
City of Heroes jocuri Forum Stiri
Civilization V: Gods si amp; Kings
Clancy's
Componente PC
Connor
Consolă
Contracts
Cooler Master
Core vPro
Counter-Strike: Global Offensive
Crysis
Crysis 2
Crysis 2: Maximum Edition
Crysis 3
Crysis Warhead
DOOM BFG
DROID RAZR HD
Data de lansare
Dead Space 3
Demo
Descarca Chrome 16
Descarca Firefox 9
Descarca Photoshop CS6 Beta
Dishonored
Donate
Download Chrome 16
Download Firefox 9
Download Photoshop CS6 Beta
Dragon Age 3
EA
EA Labels
Editare foto
F1 2012
FIFA
FIFA 13
Fallout Boston Stiri Forum jocuri
FarmVille 2
Fatboy
Firaxis Games
Firefox 9
Football Manager Classic
For Children
Free to play
Future Soldier
GTA
Galaxy S III
Game of Thrones
Game of Thrones Review
Gameplay session
Genius
Genius SP-HF2020
Genius Traveler 6000X
Gigabyte
Google
Google Chrome 16
Grand Theft Auto V
Gunslinger
Hardware
Heart of the Swarm
I Am Alive
IQ
Ice Cream Sandwich
Imagini
Instagram
Intel Core vPro
JBL PlayUp
Kickstarter
Kingdoms of Amalur: Reckoning
L.A.
LG
LG 84LM9600
Laptop Gaming
Laptop Gaming Razor
Laptop Razer
Laptop Vaio
Leon
Linkin Park
Logitech Z-5500
Logitech Z906
Logo
Logo Microsoft
Lumia
Lumia 820
Lumia 920
Luna Bluertooth
MAXIMUS V EXTREME
MAXX HD
MG
MMOG
MU Online
MW3
Mafia 2
Marvel
Mass Effect 3
Max Payne 3
Max Payne 3 Review
Meet the Game
Metal Gear: Rising PS3 console jocuri Forum Stiri
Microsoft a schimbat logo
Mini-ITX H77N-WiFi
Most Wanted
Motorola
Mouse
Mozilla
Mozilla Firefox 9
NBG-4169N v2
NFS
NFS Most Wanted
Need for Speed Most Wanted
Need for Speed: Most Wanted 2
Noire
Notebook Razor
Notebook Sony Vaio
Noul logo Microsoft
Novo 7 Crystal
Nuclear Dawn
PS 210 BTNC
Phiathon
Placa de bază
PlayMG
Procesoare
Procesoare Intel
Procesoare Intel Core vPro
Quantum Conundrum
R.U.S.E.
RAZR M
ROG CG 8580
RSLSteeper
RTS
Razer Blade
Razer Blade 2
Recon:
Reduceri de preţ
Remember Me jocuri Forum Stiri
Resident Evil 6
Rockstar Games
SLI
SP-HF2020
SSD
SSD 910 800GB
Samsung 32ES5500
Samsung Ativ S
Samsung Smart TV
Samsung Windows 8
Scapati de Win XP
Season Challenge
Sistem audio 5 1
Sistem audio Logitech
Sistem de boxe
Sistem de operare
Sleeping Dogs
Sleeping Dogs Review
Smart TV
Smartphone Samsung
Smartphone Windows 8
Sony Vaio
Sony Vaio VPCCA3S1E/G
Sports Interactive
Suport Windows XP
Syndicate
TV
Taguri: Call of Juarez
Telefoane Mobile
Telefon Samsung
Televizoare
Televizor LED
Televizor LED Samsung
Televizor Samsung
The Cartel
The Ultimate Collection
Thermaltake
Tom
Top 10
Total War: Shogun 2 - Fall of the Samurai
TouchWiz
Transformer Pad Infinity
Transformers: Fall of Cybertron
Traveler 6000X
Ubisoft Annecy
Ultrathin Keyboard Cover
V
Vaio VPCCA3S1E/G
Valve
Washable Keyboard K310
Webzen
Wideload
Wideload Games
Win XP
Windows Phone 8
Windows XP
World of Warcraft: Cataclysm
XCOM
XCOM: Enemy Unknown
Young Driver Test
Z906
Zynga
Zyxel
bebionic3
boxe de lemn
braț
cerinte de sistem Black Ops 2
eX700 Plus
for
gearbox
iOS
iPhone 3GS
iPhone 4
iPhone 4S
iPhone 5
it
lansare
leak
maus
mouse wireless
nVidia
need
opinii
placi de baza
pret
review counter strike
review csgo
router
run
simulator de management sportiv
sistem
speed
stiri
tableta
tablete
tastatura
the
top 6